KISAH SAYYIDAH HINDUN BINTI ABI UMAIYAH
HINDUN
BINTI ABI UMAIYAH
ISTRI RASULULLAH SAW
Orientasi
Hindun binti Abi Umaiyah (Arab: هند بنت أبي أمية), juga dikenali sebagai Hind al-Makhzumiyah, Hindun binti Suhail atau Ummu Salamah (Arab: أم سلمة هند بنت أبي أمية) (c. 596 AD – 64 AH) isteri Nabi Muhammad s.a.w., dan dianggap oleh orang Islam sebagai Ibu Orang Beriman. Ummu Salamah ialah kunya (nama gelaran) beliau yang bermaksud "ibu Salamah". Ummu Salamah merupakan antara isteri baginda yang dikenali, terutamanya dalam penyampaian banyak Hadith Nabi ataupun kisah hidup baginda.
Sebelum Perkahwinan dengan Nabi Muhammad s.a.w.
Nama peribadi beliau ialah Hind atau Hindun. Bapa beliau ialah Abu Umaiyah ibn Al-Mughirah ibn 'Abdullah ibn 'Umar ibn Makhzum ibn Yaqaẓah yang turut dikenali sebagai Suhail atau Zad ar-Rakib. Abu Umaiyah merupakan ahli keluarga elit dalam Puak Quraisy, terkenal dengan sifat pemurahnya terutama kepada musafir. Ibu beliau pula ialah 'Ātikah binti 'Āmir ibn Rabī'ah, dari suku Firas ibn Ghanam Bani Kinanah.
Perkahwinan dengan Abu Salamah
Sebelum perkahwinan beliau dengan Nabi Muhammad , Ummu Salamah telah
berkahwin dengan Abu Salamah ibn `Abdi'l-Asad
al-Makhzumi, yang ibunya ialah Barrah
binti Abdul Mutalib.
Abu Salamah
merupakan salah seorang sahabat rapat baginda. Umm Salamah melahirkan empat
cahaya mata iaitu Zainab (Barrah), Salamah, Umar dan Ruqaiyyah (Durrah).
Memeluk Islam
Ummu Salamah dan suaminya Abu Salamah adalah antara yang terawal memeluk Islam. Dikhabarkan bahawa hanya Ali, Abu Bakar dan sebilangan kecil sahaja yang memeluk sebelum sebelum mereka berdua. Walaupun mendapat tentangan dan makian hebat dari Kaum Quraisy berkenaan pengislaman mereka, Ummu Salamah dan Abu Salamah tetap mempertahankan akidah mereka.
Apabila penindasan bertambah teruk, penganut Islam
yang baru mula mencari kehidupan di luar Makkah.
Nabi Muhammad mengarahkan pengikutnya
yang baru memeluk Islam, termasuk Ummu Salamah dan Abu Salamah,
untuk berhijrah ke
Habsyah.
Ummu Salamah meninggalkan kehidupannya yang mulia bersama suku kaumnya di
Makkah untuk berhijrah. Ketika di Habsyah, mereka dikhabarkan yang penindasan
di Makkah semakin berkurangan disebabkan pengikut yang beragama Islam semakin
ramai. Hebahan tersebut membuatkan Ummu Salamah, suami beliau, dan orang Islam
yang lain ingin pulang ke Makkah. Ketika kepulangan mereka, kaum Quraisy
sekali lagi meningkatkan penindasan mereka. Maka, Nabi Muhammad
mengarahkan pengikutnya
untuk berhijrah ke Madinah yang dikenali sebagai Hijrah.
Ummu Salamah, bersama suami dan anak mereka, Salamah, mula merancang untuk
berhijrah. Walau bagaimanapun, suku Ummu Salamah menghalang dan mengurungnya di
Makkah, manakala suku Abu Salamah mengambil Salamah.
Ummu Salamah menceritakan semula kisah ini:
Sebelum kami keluar dari Makkah, beberapa orang dari suku aku menahanku dan memberitahu suamiku: 'Walaupun kamu boleh bebas berbuat sesuka hatimu, kamu tiada kuasa terhadap isterimu. Dia anak kami. Kamu ingat kami akan membiarkan kamu mengambilnya daripada kami?' Mereka kemudiannya menyambar dia (Abu Salamah) dan merampas aku daripadanya. Suku suamiku pula, Banu 'Abdul Asad, melihat mereka mengambil aku dan menjadi marah. 'Tidak! Demi Allah' mereka menjerit, 'kami takkan membiarkan budak itu. Dia anak kami dan kami lebih berhak ke atasnya.' Mereka kemudiannya mengambilnya dari tanganku dan menariknya daripadaku.
—Ummu Salamah
Abu Salamah berhijrah ke Madinah berseorangan, meninggalkan anak dan isterinya di Makkah.
Sejak terpisah dengan suami dan anaknya, setiap pagi Ummu Salamah akan pergi ke tanah lapang dan duduk sambil menangis. Hal itu dilakukan selama setahun sehingga pada suatu hari seorang sepupunya dari Bani al-Mughirah melihatnya dan berkata kepada ahli sukunya yang lain, “Tidakkah kamu bersimpati terhadap wanita malang itu? Kalian telah memisahkannya daripada suami dan anaknya.”
Tidak lama selepas itu, Bani Mughirah membenarkan Ummu Salamah pergi mencari suaminya di Madinah. Bani Asad juga mengembalikan puteranya, Salamah kepada Ummu Salamah. Lalu, Ummu Salamah mengeluarkan untanya dan membawa bersama anaknya keluar mencari suaminya. Beliau memulakan perjalanan bersendirian bertemankan anaknya yang masih kecil, namun pergantungannya kepada Allah sentiasa melebihi segala-galanya. Di dalam perjalanan, beliau bertemu dengan Uthman bin Thalhah dan dia dibantu perjalanannya sehingga beliau bertemu dengan Abu Salamah.
Kematian Abu Salamah
Ketika perkahwinannya bersama Abu Salamah, Ummu Salamah (dalam kisah yang diriwayatkan oleh Ziyad ibn Abi Maryam) pernah bertanya kepada suaminya untuk membuat perjanjian sekiranya salah seorang daripada mereka meninggal dunia, yang seorang lagi tidak akan berkahwin lagi. Walau bagaimanapun, dalam kisah ini, Abu Salamah menjawab dengan menyuruh Ummu Salamah berkahwin semula selepas kematiannya. Dia kemudiannya berdoa, "Ya Allah, jika aku mati maka berilah Ummu Salamah seorang suami yang lebih baik dariku yang tidak akan membuatnya sedih dan tidak akan menyakitinya.!"
Ketika Peperangan Uhud (Mac 625), Abu Salamah
mengalami kecederaan yang teruk. Apabila Abu Salamah
sedang nazak akibat lukanya yang banyak, dia mengingatkan semula sebuah kisah
kepada Ummu Salamah yang mengaitkan pesanan yang pernah didengarinya daripada
Nabi Muhammad : "Aku mendengar
Rasulullah
bersabda, 'Apabila musibah
melanda kalian, dia perlulah berkata, "Sesungguhnya daripada Allah kita
datang dan kepada-Nya kita akan kembali."' Dan dia pun berdoa, 'Ya Allah,
berikan aku sesuatu yang lebih baik daripada ini yang hanya Engkau, Yang Maha
Tinggi dan Maha Agung, dapat memberi'". Kisah ini diceritakan dengan
pelbagai variasi tetapi isi kandungannya utamanya tetap utuh.
Suami beliau akhirnya meninggal dunia akibat kecederaan yang diterimanya semasa di Jabal Uhud. Ummu Salamah ingat Hadith yang diingatkan suaminya sebelum kematiannya, dan mula membaca doa tersebut.
Berikutan meninggalnya Abdullah ibn Abdulasad,
Ummu Salam dikenali sebagai 'Ayyin al-Arab - secara harfiahnya bermaksud
"mata Arab", dan secara kiasannya bermakna "orang yang
kehilangan suaminya" akibat tangisan dan kesedihan yang ditanggung. Beliau
tidak mempunyai keluarga lain di Madinah
kecuali diberikan sedikit bantuan oleh kaum Muhajirin
dan Ansar.
Selepas tamat iddahnya
selama empat bulan sepuluh hari, Ummu Salamah mendapat tawaran untuk berkahwin.
Abu Bakar
dan Umar masuk meminangnya tetapi ditolak. Kemudian,
Muhammad sendiri meminang Ummu
Salamah. Pada mulanya beliau agak berat hati untuk menerimanya dengan berkata,
"Wahai Rasulullah, saya punya tiga sifat. Saya seorang wanita yang sangat
kuat cemburu dan saya takut Tuan akan melihat sesuatu yang aka menyebabkan
kemarahan Tuan dan menyebabkan Allah menghukum saya. Saya juga seorang wanita
yang sudahpun berusia dan seorang wanita yang mempunyai anak-anak kecil."
Walau bagaimanapun, baginda menjawab setiap kerisauannya dengan, "Berkenaan kecemburuan yang kamu katakan itu, saya berdoa kepada Allah yang Berkuasa agar menghilangkannya. Berkenaan usia yang kamu sebutkan itu, saya juga mempunyai masalah yang kamu hadapi. Berkenaan tanggungan keluarga yang kamu katakan itu pula, keluarga kamu adalah keluargaku juga."
Perkahwinan dengan Nabi Muhammad s.a.w.
Ummu Salamah mengahwini Nabi Muhammad pada usia 29 tahun. Hanya
isteri baginda yang keenam dan ketujuh (Ummu Salamah dan Zainab) yang merupakan
sepupu baginda yang dikenali sejak kecil. Ummu Salamah merupakan seorang balu
dengan tiga anak kecil dan mengandungkan pula anak keempat semasa perkahwinan
itu.
Apabila Fatimah binti Asad (ibunda kepada Khalifah ke-4, Ali) meninggal dunia, baginda memilih Ummu Salamah untuk menjadi penjaga anaknya, Fatimah al-Zahra.
Ayat Penyucian
(33:33) di dalam al-Quran telah diturunkan kepada Nabi Muhammad di rumah Ummu Salamah.
Ummu Salamah dan Isteri Nabi yang lain
Pada tahun keempat Hijrah, Ummu Salamah menerima
peminangan Nabi Muhammad . Selepas memberitahu
tentang tiga syarat perkahwinan beliau dan mendengar jawapan daripada baginda,
Ummu Salamah sungguh gembira yang beliau menerima lamaran itu. Ummu Salamah
menjadi isteri yang paling tua di kalangan isteri-isteri baginda ketika itu.
Beliau juga dikatakan mendapat kedudukan yang tinggi di kalangan para isteri
baginda, selain Khadijah dan mungkin juga Aisyah.
Ketinggian kedudukannya di kalangan para isteri membuatkan beliau sentiasa
hadir dalam banyak peperangan dan mempertahankan rumahtangga dan keluarga
Rasulullah. Sifat yang membezakan Ummu Salamah dengan isterinya yang lain ialah
seperti berikut: peranannya menjaga Fatimah Az-Zahra, keterlibatannya dalam
politik dan periwayatan Hadith baginda (378 riwayat Hadith yang sebahagiannya
merupakan maklumat yang paling penting).
Kelebihan yang hebat lagi ialah para isteri
Rasulullah dikenali sebagai
"Ummahatul Mu'mineen" iaitu "Ibu orang Beriman". Mereka juga tidak
dibenarkan berkahwin lagi selepas kewafatan Rasulullah. Al-Quran juga turut
menyatakan peranan para isteri Nabi di dalam masyarakat. Beliau juga sering
dipandang tinggi akibat kebijaksanaan dan pengetahuannya dalam ilmu pentadbiran
dan politik. Beliau merupakan isteri yang terakhir dari kalangan para isteri
Nabi
yang wafat.
Kesannya kepada Nabi Muhammad dan Ummah
Disebabkan kecantikan, pengetahuan dan
kebijaksanaanya, Ummu Salamah sering mempunyai peranan dalam rumahtangga
Rasulullah dan masyarakat Muslim ketika
itu. Beliau merupakan isteri yang kuat iman dan baik akhlaknya. Sebagai wanita,
beliau menjalankan tanggungjawab agama dengan baik sekali. Semasa
perkahwinannya, beliau sedaya upaya untuk menggembirakan baginda dan
menghormati baginda. Beliau juga turut dikenali dalam mempertahankan hak-hak
wanita dalam masyarakat.
Beliau pernah bertanya kepada Rasullah tentang soalan yang
berkaitan hal kepolitikan, "Mengapa lelaki
sering disebut di dalam al-Quran dan tidak wanita?"
Sebagai jawapan wahyu kepada baginda, Allah berfirman yang kedua-dua jantina
adalah sama rata sebagai ahli masyarakat dan jemaah. tidak kisah jantina,
selagi mana seseorang itu beriman dan beramal saleh serta patuh kepada Allah,
mereka akan mendapat ganjaran-Nya. Tindakan Ummu Salamah ini menunjukkan yang
wanita boleh terus mengadu kepada Rasulullah
jika mereka tidak berpuas
hati tentang peranan jantina dalam masyarakat. Ummu Salamah juga ialah seorang
wanita yang baik dalam pertimbangan dan pengadilannya, kebolehan berfikir dan
rasional yang bagus serta kebolehan untuk memberikan keputusan yang tepat. Ummu
Salamah ialah seorang wanita yang baik dalam pertimbangan dan pengadilannya
juga.
Beliau juga pernah yang menjadi penghantar khabar
gembira kepada Abu Lubabah bahawa Allah telah menerima taubatnya.
Ummu Salamah juga pernah memujuk Rasulullah untuk memaafkan Abu Sufyan bin Harits dan
Abdullah bin Abu Umayyah. Ketika mereka berdua ingin menemui Rasulullah
di Abwa’, mereka berusaha
untuk menghadap baginda namun ketika melihat kedatangan mereka, baginda lantas
memalingkan muka kerana tidak dapat menerima perlakuan mereka selama ini yang
sangat menyakitkan baginda. Namun, Ummu Salamah bertindak memujuk Rasulullah
dengan berkata;
Wahai Rasulullah, bagaimanapun mereka bukanlah orang yang paling menyakitimu selama ini.
—Ummu Salamah
Imam Adz-Dzahabi menyebut sifat Ummu Salamah
dengan menganggap seolah-olah salah seorang ulama generasi sahabat. Ini
disebabkan beliau sering mendengar secara langsung bacaan al-Quran daripada
Rasulullah dan mendengar kata-kata
baginda dari lisan baginda.
Ummu Salamah bertindak sebagai penasihat Nabi
Muhammad ketika rundingan berkaitan
Perjanjian Hudaibiyah bersama kaum Musyrikin
Quraisy Makkah pada tahun 628. Salah satu tujuan utama perjanjian tersebut
ialah menentukan hubungan antara Rasulullah
dengan pihak lawan.
Perjanjian itu juga bertujuan untuk mencapai sejenis pepaduan yang baharu yang diberi
nama "ummah". Pada masa yang sama juga, perjanjian ini membolehkan
gencatan senjata dan keamanan selama 10 tahun berlangsung antara kedua-dua
kumpulan besar ini dan membolehkan baginda pulang ke Madinah
dengan aman dan selamat.
Diceritakan dalam satu kisah ketika perjanjian
Hudaibiyah tersebut, setelah selesai menandatangani perjanjian damai dengan
kaum Musyrikin, Rasulullah berkata kepada para sahabatnya,
“Bersiap-siaplah, sembelihlah haiwan-haiwan korban
kalian dan cukurlah rambut kalian.” Hal tersebut adalah disebabkan mereka tidak
dapat menjalani ibadah Haji dan Ziarah ke Masjidil Haram
dan harus pulang ke Madinah.
Namun, akibat perasaan berat hati dengan situasi yang membantutkan hasrat mereka memasuki Makkah, tiada seorang pun sahabat yang berdiri dan melaksanakan perintah baginda walaupun perintah itu diulang sebanyak tiga kali oleh Rasulullah s.a.w. Melihat tidak ada tindakan dari pihak sahabatnya, Rasulullah lantas masuk ke khemah dan menemui Ummu Salamah, menceritakan kejadian tersebut. Disinilah Ummu Salamah memainkan peranannya dengan baik sekali. Wanita yang punya pemikiran yang hebat ini menyelamatkan para sahabat dari derhaka kepada Rasulullah dengan berkata;
“Wahai Nabi Allah, apakah engkau ingin sahabat-sahabatmu mengerjakan perintahmu? Keluarlah dan jangan berbicara dengan siapa pun sebelum engkau menyembelih haiwan korbanmu, memanggil pencukur untuk mencukur rambutmu.”
Rasulullah mengikuti saran Ummu Salamah lalu keluar tanpa berbicara dengan sesiapapun lalu menyembelih haiwan korbannya serta mencukur rambutnya. Ketika para sahabat melihat tindakan baginda, para sahabat lantas bangkit dan menyembelih haiwan korban mereka serta mencukur rambut mereka.
Selepas Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.
Selepas kewafatan baginda, Ummu Salamah berterusan membantu agama Islam. Periwayatan Hadith oleh beliau memberikan kesan yang besar kepada masa depan agama. Ummu Salama, bersama Aisyah, dan beberapa isteri baginda pernah menjadi imam untuk para wanita beribadah.
Ummu Salamah turut melibatkan diri dalam Perang Unta. Ummu Salamah tidak bersetuju dengan penglibatan Aisyah dalam pertarungan tersebut. Ummu Salamah turut menghantar anakandanya, Umar, untuk bertarung.
Ummu Salamah wafat pada tahun ke 64 Hijrah. Walaupun tarikh kewafatan beliau tidak diketahui secara tepat, anakandanya memaklumkan bahawa beliau wafat pada usia 84 tahun. Beliau dimakamkan di Jannatul Baqi'. Beliau juga merupakan Ummul Mu'mineen yang terakhir wafat iaitu pada zaman pemerintahan Khalifah Yazid.
Sumber : Google Wikipedia
ooooo O ooooo
UMMU SALAMAH, ISTRI RASULULLAH SAW
YANG KRITIS DAN PALING PANJANG UMURNYA
Orientasi
Ummu Salamah adalah istri Rasulullah SAW kelima.
Nama aslinya adalah Hindun binti Abi Umayah ibn al-Mughiroh. Hindun merupakan putri dari Hudzaifah (Abu Umayah) dan Atikah binti Amir ibn Rabi’ah. Ayahnya terkenal sebagai orang yang sangat dermawan di kalangan suku Quraisy. Ia sering menyediakan bekal untuk teman seperjalanannya, sehingga ayah Ummu Salamah ini mendapat julukan Zaad al-Raakib.
Sebelum menjadi istri Nabi, Ummu Salamah merupakan istri dari sepupu nabi, yaitu Abdullah ibn Abdul Asad, putra bibi nabi yang bernama Barrah binti Abdul Muttalib. Dari pernikahan ini keduanya dikaruniai empat orang anak, yaitu Salamah, Umar, Zainab, dan Durrah. Dari nama anak pertama keduanya mendapat julukan Ummu Salamah dan Abu Salamah.
Pasangan suami istri ini termasuk orang yang memeluk agama Islam pada masa awal, keduanya terlibat dalam hijrah pertama umat Islam ke Habasyah.
Suatu hari sepupu yang juga merupakan saudara sepersusuan Nabi ini menasehati istrinya, ia menyampaikan sebuah pelajaran yang didapatkan dari Nabi. Abu Salamah berkata, “Aku sangat senang mendengar ungkapan Nabi, beliau bersabda ‘Jika seorang muslim terkena musibah lalu berdoa “Allahumma Ajurni Fī Musibati wa akhlif lii khairan Minha (ya Allah semoga engkau memberikan pahala atas musibah yang kami terima dan semoga engkau mengganti yang lebih baik darinya)” pasti Allah akan mengabulkannya.
Mendengar hal itu Ummu Salamah langsung menghafalkan doa tersebut. Tak lama kemudian Abu Salamah wafat pada tahun 3 H. Ummu Salamah sangat sedih, ia sangat mencintai suaminya itu. Ia berfikir, tidak ada orang yang lebih baik dari Abu Salamah. Namun ia tidak berputus asa dan terus memanjatkan doa yang diajarkan oleh suaminya itu.
Dan benar saja, Allah mengabulkan doanya dan menggantinya dengan yang lebih baik, Yaitu Rasulullah SAW.
Pada awalnya, Ummu Salamah ragu dengan lamaran Nabi, ia mengatakan “Wahai Rasulullah, saya ini perempuan yang sangat pencemburu dan saya juga memiliki banyak anak.” Rasulullah pun langsung menjawab, “Semoga Allah menghilangkan sifat cemburu itu dan tentang anak-anakmu semoga Allah mencukupi rizkinya, mereka juga akan menjadi tanggung jawabku.” Mendengar jawaban Nabi, maka hilanglah keraguan Ummu Salamah.
Rasulullah menikahi Ummu Salamah pada tahun 4 H. Sebelum itu Rasulullah telah menikahi Saudah, Aisyah, Hafsoh, dan Zainab.
Ummu Salamah tampil sebagai ummul mu’minin yang sangat kritis dan pemberani. Sifat kritisnya bahkan menjadi sebab beberapa turunnya ayat. Semua ayat tersebut berkaitan dengan perempuan. Misal dalam suatu waktu, Ummu Salamah berkata pada Nabi, “Wahai Rasulullah, mengapa dalam persoalan hijrah Allah selalu menyebutkan laki-laki, sedangkan perempuan tidak pernah disebut?” Ungkapannya ini menyebabkan turunnya surat Ali Imran ayat 195:
“Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki maupun perempuan, (karena) sebagian kamu adalah (keturunan) dari sebagian yang lain. Maka orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang terbunuh, pasti akan Aku hapus kesalahan mereka dan pasti Aku masukkan mereka ke dalam surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, sebagai pahala dari Allah.
Dalam kesempatan lain, Ummu Salamah juga pernah menyampaikan sikap keberatannya tentang keunggulan laki-laki, mengapa seorang laki-laki diajak berperang, sedangkan perempuan tidak. Dan mengapa pula perempuan mendapatkan jumlah setengah warisan dari laki-laki. Protesnya ini kemudian dijawab langsung oleh Allah, dengan menurunkan surah al-Nisa’ ayat 32.
Ummu Salamah sangat teliti, beliau juga pernah menanyakan pada Nabi perihal ayat Al-Qur’an. Mengapa dalam Al-Qur’an yang disebutkan selalu menggunakan sigah (bentuk) laki-laki, Allah tidak pernah menyebutkan bentuk perempuan dalam Al-Qur’an. Sebagai jawaban atas kegelisahan itu, maka Allah menurunkan surah al-Ahzab ayat 35. Yang berbunyi “Innal Muslimiina wal Muslimaati wal mu’miniina wal mu’minaati wal qaanithiina wal qaanitaati was shaadiqiina was shaadiqaati was shaabiriina was shaabiraati wal khasyi’iina wal khaasyi’aati…….”.
Selain itu Ummu Salamah juga menjadi tempat curhat para perempuan. Istri nabi yang sangat kritis ini seringkali menjadi perantara untuk menanyakan hal-hal perempuan yang bersifat privasi. Misalkan ada seorang perempuan yang ingin bertanya tentang “bersetubuh dari arah belakang” perempuan tersebut malu dan meminta tolong pada Ummu Salamah. Ibu dari empat anak ini pun menanyakan hal tersebut pada Rasulullah, dan mendapat jawaban bahwa hal itu boleh asal di lakukan pada satu tempat (farji).
Ummu Salamah memiliki umur yang panjang, ia wafat pada tahun 62 H, yaitu 51 tahun setelah Nabi wafat. Sikapnya yang terbuka dan memiliki umur yang panjang, menjadikannya banyak mengajarkan ajaran Islam yang disampaikan nabi. Ummu Salamah tercatat sebagai perawi perempuan ke-2 setelah Aisyah yang terbanyak meriwayatkan hadis dari Rasulullah SAW. Jumlah hadis yang diriwayatkannya sebanyak 667 hadis yang terdapat dalam kitab induk hadis yang Sembilan (kutub tis’ah).
Demikianlah sekilas tentang istri Nabi yang memiliki jiwa kritis dan pemberani. (AN)
Wallahu ‘Alam.
Sumber : Google Wikipedia
ooooo O ooooo
KISAH UMMU SALAMAH,
ISTRI RASUL SANG WANITA SHALIHAH
Orientasi
Ummu Salamah adalah sosok wanita cerdas istri Rasulullah SAW yang senantiasa mendampinginya. Dengan sikap-sikapnya yang patut dipuji, simaklah penjelasan mengenai kisah Ummu Salamah di bawah ini.
Biografi Ummu Salamah
Ummu Salamah binti Abu Salamah adalah seorang hindun binti Abi Umayah Hudzaifah bin Al-Mughirah bin Abdullah bin Amr bin Makhhzum Al-Quraisyiyyah. Ibunya bernama Atikah binti Amir binti Amir bin Rabiah bin Malik bin Khuzaimah bin Alqamah bin Farras.
Ayahnya bernama Suhail yang dijuluki dengan Zadur Rakib (yang pembekal kafilah) karena termasuk bangsa Arab yang terkenal dengan kedermawanannya. Kederawanannya terlihat dari ketika Ayahnya tidak keberatan menanggung akomodasi perjalanan jika ada rombongan yang tidak membawa bekal.
Ummu Salamah lahir pada tahun 28 sebelum hijriah atau 596 M. Ummu salamah memiliki dua sudara laki-laki yakni Abdullah bin Umayyah dan Zuhair adalah seorang putra dari bibi Rasulullah SAW, Atikah binti Abdul Muthalib.
Ummu Salamah menikah dengan Abdullah bin Abdul Aad bin Hilal bin Abdullah bin Amr bin Makhzum serta memiliki lima anak bernama :
1. Salamah
2. Amr
3. Durrah
4. Zainab
5. Ummu Kultsum.
Setelah ditinggal wafat oleh suaminya, Abdullah bin Abdul Aad bin Hilal bin Abdullah, Ummu Salamah bimbang siapa yang mesti menggantikan suaminya.
Beberapa waktu setelah masa iddahnya selesai, Abu bakar Ash-Shiddiq dan Umar bin Khatab datang melamarnya, namun usaha mereka ditolak oleh Ummu Salamah.
Datang Rasulullah SAW melamar, namun Ummu Salamah tidak langsung menerimanya meskipun lamaran yang Rasulullah berikan membuatnya sangat tersanjung.
Ummu Salamah mengatakan terlebih dahulu bahwa ia adalah wanita yang pencemburu, umurnya tidak lagi muda dan sudah memiliki seorang anak.
Rasulullah SAW menjawab, bahwa Rasul meminta dan berdoa kepaa Allah SWT untuk menghilangkan sifat dan rasa kecemburuan yang dimiliki Ummu Salamah. Kemudian mengenai umur, Rasulullah SAW juga memiliki masalah yang sama mengenai umurnya yang tidak lagi muda.
Dan terakhir mengenai anak, Rasulullah SAW menjawab bahwa anak Ummu Salamah adalah anaknya juga. Maka setelah menjawab pertanyaan tersebut, Rasulullah SAW diterima oleh Ummu Salamah.
Ummu Salamah menikah dengan nabi Muhammad. Pernikahan mereka terjadi pada bulan syawal tahun 4 Hijriyah. Rasul memuliakan Ummu Salamah dengan mengunjunginya pertama kali selepas shalat ashar, sebelum mengunjungi istri yang lainnya.
Ketika itu, Ummu Salamah turut dalam menyaksikan perang khibar dan berkata kepada beberapa wanita, “Semoga Allah juga mewajibkan pada kita (kau wanita) berjihad sebagaimana yang telah diwajibkan bagi para pria. Sehingga kita juga mempunyai kesempatan untuk mendapat pahala seperti yang mereka dapatkan.”
Kemudian turunlah surah An-Nisaa : 32
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan bagi wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebgian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah maha mengetahui segala sesuatu.”
Sepeninggal Rasulullah, Ummu Salamah senantiasa memperhatikan urusan kaum muslimin dan mengamati peristiwa-peristiwa yang terjadi. Ummu Salamah selalu ikut serta dengan menggunakan kecerdasannya dalam setiap persoalan untuk menjaga umat dan mencegah kaum muslimin dari penyimpangan, terlebih lagi terhadap para penguasa dari para khalifah maupun para pejabat.
Ummu Salamah Sebagai Figur Wanita Shalihah
Memiliki Sifat Wira’i
Al-Wara Al-MAsyru adalah menjauhkan diri dari sesuatu yang ditakutkan akibatnya yaitu menjauhkan diri dari sesuatu yang tidak diketahui keharaman atau diragukan keharamannya. Meninggalkan sesuatu tersebut, tidak menimbulkan kerusakan yang lebih besar dari pada melakukannya.
Ummu Salamah termasuk wanita yang memiliki sifat Wira’i dan takut kepada Allah SWT.
Tekun Mempelajari Agama
Ummu Salamah adalah wanita yang tekun mempelajari masalah keagamaan dan selalu bertanya kepada Rasul tentang sesuatu yag masih tidak diketahuinya. Ummu Salamah pernah bertanya kepada Rasulullah tentang hukum mengurai rambut ketika mandi besar dan Rasulullah memberitahu Ummu Salamah bahwa tidak harus menguraikan rambutnya, akan tetapi cukup menyiramnya dengan tiga kali siraman.
Kemudian menyiram air dengan rata ke seluruh badan. Hadits ini diriwayatkan Ummu Salamah.
Menjalankan Ibadah Karena Ridho Allah SWT
Ummu Salamah selalu melaksanakan ibadah kepada Allah SWT. Ummu Salamah menyebut tempat ibadah adalah tempat tinggalnya sendiri seperti di negeri Habasyah.
Tidak Mengubah Pemberian Dari Allah SWT
Ummu Salamah selalu berupaya mengajarkan kepada kaum wanita tentang segala sesuatu yang diyakininya dapat memberi kontribusi positif dalam kehidupan sekarang dan kehidupan setelah meninggal dunia.
Ummu Salamah bertanya pada Rasulullah mengenai seseorang yang eruah bentuknya, lalu Rasulullah menjawab “Tidak ada satupun yang boleh mengubah rupa. Ia tetap memiliki keturunan, namun tidak baik akibatnya.”
Oleh karena itulah Ummu Salamah sangat takut atas laknat Allah SWT dan selalu bersyukur dengan apa yang Allah beri.
Wanita Sederhana
Ummu Salamah adalah wanita sederhana dengan hidupnya dan berharap Allah meridhai segala apa yang dimilikinya. Hal tersebut dapat dilihat dari rumahnya yangg sederhana.
Taat Suami
Ummu Salamah adalah sosok yang taat kepada suaminya, Rasulullah. Di antara bukti ketaatan Ummu Salamah terhadap Rasulullah SAW hingga ketika Rasul dalam keadaan shalat adalah Ummu Salamah ikut terjada menemani Nabi Muhammad agar tetap melayani dan memenuhi kebutuhan beliau.
Mendidik Anak Dengan Ajaran Agama Islam
Ummu Salamah mendidik anak-anaknya dalam ajaran agama Islam oleh sebab itu anak-anak Ummu Salamah hidup dalam suasana keimanan yang penuh dengan ilmu dan pengetahuan tersebut.
Merawat Anak Dengan Penuh Kasih Sayang
Ummu membesarkan anaknya dengan penuh kasih sayang. Hal tersebut dapat terbukti dari beberapa sikapnya, yakni :
1. Penolakan Ummu Salamah untuk menikah kembali sepeninggal Abu Salamah demi anak-anaknya dan pada akhirnya ia menikah kembali dengan Rasulullah
2. Kepeduliannya mendidik anak-anak di rumah Rasul.
3. Usaha Ummu Salamah mendidik sendiri.
4. Infaq Ummu Salamah dalam mendidik anaknya.
Meninggalnya Ummu Salamah
Ummu Salamah diberkati umur panjang serta orang yang mengetahui pembunuhan Hussein bin Ali, sehingga membuatnya pingsan karena sangat bersedih. Tidak selang lama setelah peristiwa tersebut, pada bulan Dzulqaidah tahun 59 Hijriyah, Ummu Salamah meninggal dunia dalam usia 84 tahun di Madinah.
Ada yang mengatakan Ummu Salamah meninggal pada usia ke-81 tahun. Ada pula riwayat lain yang menyebutkan Ummu Salamah meninggal dalam usia 61 tahun. jenazahnya disaksikan oleh Abu Hurairah yang ikut melakukan shalat jenazah di Baqi.
Sumber : Google Wikipedia
ooooo O ooooo
PERKAHWINAN NABI MUHAMMAD S.A.W.
DENGAN
HINDUN BINTI ABI UMAIYAH
Orientasi
Ummu Salamah mengahwini Nabi Muhammad pada usia 29 tahun. Hanya isteri baginda yang keenam dan ketujuh (Ummu Salamah dan Zainab) yang merupakan sepupu baginda yang dikenali sejak kecil. Ummu Salamah merupakan seorang balu dengan tiga anak kecil dan mengandungkan pula anak keempat semasa perkahwinan itu.
Apabila Fatimah binti Asad (ibunda kepada Khalifah ke-4, Ali) meninggal dunia, baginda memilih Ummu Salamah untuk menjadi penjaga anaknya, Fatimah al-Zahra.
Ayat Penyucian (33:33) di dalam al-Quran telah diturunkan kepada Nabi Muhammad di rumah Ummu Salamah.
Ummu Salamah dan Isteri Nabi yang lain
Pada tahun keempat Hijrah, Ummu Salamah menerima peminangan Nabi Muhammad . Selepas memberitahu tentang tiga syarat perkahwinan beliau dan mendengar jawapan daripada baginda, Ummu Salamah sungguh gembira yang beliau menerima lamaran itu. Ummu Salamah menjadi isteri yang paling tua di kalangan isteri-isteri baginda ketika itu. Beliau juga dikatakan mendapat kedudukan yang tinggi di kalangan para isteri baginda, selain Khadijah dan mungkin juga Aisyah. Ketinggian kedudukannya di kalangan para isteri membuatkan beliau sentiasa hadir dalam banyak peperangan dan mempertahankan rumahtangga dan keluarga Rasulullah. Sifat yang membezakan Ummu Salamah dengan isterinya yang lain ialah seperti berikut: peranannya menjaga Fatimah Az-Zahra, keterlibatannya dalam politik dan periwayatan Hadith baginda (378 riwayat Hadith yang sebahagiannya merupakan maklumat yang paling penting).
Kelebihan yang hebat lagi ialah para isteri Rasulullah dikenali sebagai "Ummahatul Mu'mineen" iaitu "Ibu orang Beriman". Mereka juga tidak dibenarkan berkahwin lagi selepas kewafatan Rasulullah. Al-Quran juga turut menyatakan peranan para isteri Nabi di dalam masyarakat. Beliau juga sering dipandang tinggi akibat kebijaksanaan dan pengetahuannya dalam ilmu pentadbiran dan politik. Beliau merupakan isteri yang terakhir dari kalangan para isteri Nabi yang wafat.
Kesannya kepada Nabi Muhammad dan Ummah
Disebabkan kecantikan, pengetahuan dan kebijaksanaanya, Ummu Salamah sering mempunyai peranan dalam rumahtangga Rasulullah dan masyarakat Muslim ketika itu. Beliau merupakan isteri yang kuat iman dan baik akhlaknya. Sebagai wanita, beliau menjalankan tanggungjawab agama dengan baik sekali. Semasa perkahwinannya, beliau sedaya upaya untuk menggembirakan baginda dan menghormati baginda. Beliau juga turut dikenali dalam mempertahankan hak-hak wanita dalam masyarakat.
Beliau pernah bertanya kepada Rasullah tentang soalan yang berkaitan hal kepolitikan, "Mengapa lelaki sering disebut di dalam al-Quran dan tidak wanita?" Sebagai jawapan wahyu kepada baginda, Allah berfirman yang kedua-dua jantina adalah sama rata sebagai ahli masyarakat dan jemaah. tidak kisah jantina, selagi mana seseorang itu beriman dan beramal saleh serta patuh kepada Allah, mereka akan mendapat ganjaran-Nya. Tindakan Ummu Salamah ini menunjukkan yang wanita boleh terus mengadu kepada Rasulullah jika mereka tidak berpuas hati tentang peranan jantina dalam masyarakat. Ummu Salamah juga ialah seorang wanita yang baik dalam pertimbangan dan pengadilannya, kebolehan berfikir dan rasional yang bagus serta kebolehan untuk memberikan keputusan yang tepat. Ummu Salamah ialah seorang wanita yang baik dalam pertimbangan dan pengadilannya juga.
Beliau juga pernah yang menjadi penghantar khabar gembira kepada Abu Lubabah bahawa Allah telah menerima taubatnya. Ummu Salamah juga pernah memujuk Rasulullah untuk memaafkan Abu Sufyan bin Harits dan Abdullah bin Abu Umayyah. Ketika mereka berdua ingin menemui Rasulullah di Abwa’, mereka berusaha untuk menghadap baginda namun ketika melihat kedatangan mereka, baginda lantas memalingkan muka kerana tidak dapat menerima perlakuan mereka selama ini yang sangat menyakitkan baginda. Namun, Ummu Salamah bertindak memujuk Rasulullah dengan berkata;
Wahai Rasulullah, bagaimanapun mereka bukanlah orang yang paling menyakitimu selama ini.
—Ummu Salamah
Imam Adz-Dzahabi menyebut sifat Ummu Salamah dengan menganggap seolah-olah salah seorang ulama generasi sahabat. Ini disebabkan beliau sering mendengar secara langsung bacaan al-Quran daripada Rasulullah dan mendengar kata-kata baginda dari lisan baginda.
Ummu Salamah bertindak sebagai penasihat Nabi Muhammad ketika rundingan berkaitan Perjanjian Hudaibiyah bersama kaum Musyrikin Quraisy Makkah pada tahun 628. Salah satu tujuan utama perjanjian tersebut ialah menentukan hubungan antara Rasulullah dengan pihak lawan. Perjanjian itu juga bertujuan untuk mencapai sejenis pepaduan yang baharu yang diberi nama "ummah". Pada masa yang sama juga, perjanjian ini membolehkan gencatan senjata dan keamanan selama 10 tahun berlangsung antara kedua-dua kumpulan besar ini dan membolehkan baginda pulang ke Madinah dengan aman dan selamat.
Diceritakan dalam satu kisah ketika perjanjian Hudaibiyah tersebut, setelah selesai menandatangani perjanjian damai dengan kaum Musyrikin, Rasulullah berkata kepada para sahabatnya, “Bersiap-siaplah, sembelihlah haiwan-haiwan korban kalian dan cukurlah rambut kalian.” Hal tersebut adalah disebabkan mereka tidak dapat menjalani ibadah Haji dan Ziarah ke Masjidil Haram dan harus pulang ke Madinah.
Namun, akibat perasaan berat hati dengan situasi yang membantutkan hasrat mereka memasuki Makkah, tiada seorang pun sahabat yang berdiri dan melaksanakan perintah baginda walaupun perintah itu diulang sebanyak tiga kali oleh Rasulullah s.a.w. Melihat tidak ada tindakan dari pihak sahabatnya, Rasulullah lantas masuk ke khemah dan menemui Ummu Salamah, menceritakan kejadian tersebut. Disinilah Ummu Salamah memainkan peranannya dengan baik sekali. Wanita yang punya pemikiran yang hebat ini menyelamatkan para sahabat dari derhaka kepada Rasulullah dengan berkata;
“Wahai Nabi Allah, apakah engkau ingin sahabat-sahabatmu mengerjakan perintahmu? Keluarlah dan jangan berbicara dengan siapa pun sebelum engkau menyembelih haiwan korbanmu, memanggil pencukur untuk mencukur rambutmu.”
Rasulullah mengikut saranan Ummu Salamah lalu keluar tanpa berbicara dengan sesiapapun lalu menyembelih haiwan korbannya serta mencukur rambutnya. Ketika para sahabat melihat tindakan baginda, para sahabat lantas bangkit dan menyembelih haiwan korban mereka serta mencukur rambut mereka.
Sumber : Google Wikipedia
ooooo O ooooo
UMMU SALAMAH: ISTRI NABI YANG FEMINIS
November 17, 2014 oleh A. Fatih Syuhud
Orientasi
Ummu
Salamah adalah salah satu dari istri Nabi yang dikenal memiliki kepribadian
lengkap: cerdas, bijaksana, berani dan dikenal sebagai ahli hadits perempuan
yang meriwayatkan perkataan dan perbuatan Nabi di samping Aisyah binti Abu
Bakar. Ummu Salamah adalah nama kuniah (nama julukan berdasarkan nama anak)
sedangkan nama aslinya adalah Hindun binti Abu Umayah Al-Makhzumi. Ia lahir
pada tahun 580 masehi atau 29 hijrah.
Sebelum menikah dengan Nabi, Ummu Salamah menikah dengan sepupunya yang bernama Abu Salamah bin Abdul Asad Al-Makhzumi. Abu Salamah dan Ummu Salamah adalah pasangan suami istri yang masuk Islam sejak awal kerasulan Nabi. Bersama suaminya ia hijrah ke Habasyah (sekarang Ethiopia), lalu ke Madinah hingga suaminya wafat pada tahun ke-4 hijrah akibat luka yang dideritanya sejak perang Uhud. Dengan suami pertamanya ini, Ummu Salamah dikaruniai empat orang anak yaitu Zainab (Barrah), Salamah, Umar and Ruqaiyyah (Durrah).
Saat suaminya wafat, Ummu Salamah mengucapkan doa yang diajarkan Rasulullah pada suaminya. Doa ini diucapkan saat seseorang tertimpa musibah ditinggal wafat oleh orang yang dikasihi. Nabi memerintahkan Abu Salamah untuk membaca istirja’ (innalillahi wainna ilahi rojiun) setelah itu membaca doa berikut: Ya Allah, selamatkan aku dari musibah yang menimpaku dan gantilah demgan yang lebih baik setelah masa iddahnya selesai, Ummu Salamah dilamar oleh Abu Bakar Ash-Shidiq dan Umar bin Khattab, namun ia menolak lamaran keduanya. Setelah itu, Nabi pun meminangnya. Awalnya Ummu Salamah juga ragu untuk menerima pinangan Nabi, ia berkata, “Wahai Rasulullah, aku memiliki tiga hal. Sebagai wanita aku sangat pencemburu, aku takut ini akan membuatmu marah dan membuat Allah murka padaku. Aku wanita yang sudah sangat dewasa dan memiliki beberapa anak.” Atas keraguan Ummu Salaman ini, Nabi menjawab, “Tentang kecemburuanmu itu, aku berdoa pada Allah agar hilang darimu.
Tentang usia, aku juga punya masalah serupa. Tentang keluarga, anakmu adalah anakku juga.” Akhirnya Ummu Salamah menerima pinangan Nabi. Dan pada bulan Syawal tahun ke-4 hijriyah dalam usia 29 tahun, Ummu Salamah menikah dengan Nabi dan tinggal di rumah Zainab binti Khuzaimah salah satu istri Nabi yang sudah wafat.
Pernikahan antara Ummu Salamah dan Nabi tak lepas dari doa dan harapan dari suami pertamanya, Abu Salamah. Saat itu, luka yang dideritanya pada Perang Uhud tidak juga sembuh, bahkan semakin parah. Ini membuat Ummu Salamah yang begitu mencintai suaminya ini sangat prihatin atas musibah yang diderita suami yang sangat ia cintai ini. Dalam sebuah kisah yang diriwayatkan oleh Ziyad bin Abi Maryam, Ummu Salamah meminta suaminya untuk membuat kesepakatan bahwa apabila salah satu dari mereka meninggal lelbih dulu, maka yang lain tidak akan menikah lagi. Akan tetapi suaminya menolak dan meminta Ummu Salamah untuk menikah lagi setelah kematiannya. Abu Salamah lalu berdoa, “Ya Allah, berilah Ummu Salamah setelah kematianku seorang suami yang lebih baik dariku yang tidak akan menyakitinya dan membuatnya menderita.”
Ummu Salamah wafat pada tahun 61 hijriyah atau 680 masehi. Dengan demikian, maka ia menjadi istri Nabi yang paling akhir wafatnya dan paling panjang usianya (sekitar 84 atau 90 tahun). Ia dimakamkan di Baqi’ yang berlokasi di sebelah masjid Nabawi, Madinah.
Ummu Salamah adalah seorang Sahabat , istri Nabi dan sekaligus ulama perempuan ahli hadits di samping Aisyah binti Abu Bakar. Tak kurang dari 378 hadits Nabi berasal dari riwayatnya yang kemudian ditransmisikan pada ulama ahli hadits lain baik dari kalangan Sahabat atau Tabi’in. Ini merupakan salah satu sumbangan besar Ummu Salamah pada Islam. Seperti diketahui hadits merupakan satu dari dua sumber utama syariah Islam di samping Al-Quran. Oleh karena itu, para Sahabat yang sempat mendengar dan mencatat apa saja yang mereka lihat dan alami bersama Nabi memiliki kontribusi besar pada terjaganya kemurnian syariah Islam sampai saat ini.
Ummu Salamah juga dikenal sebagai wanita yang santun tapi cerdas dan berani dalam soal kebenaran. Kecerdasannya itu membuat ia bersikap kritis dalam menyikapi suatu permasalahan yang terjadi. Sehingga ia terkadang menjadi penyebab langsung dari turunnya beberapa ayat Al-Quran. Diriwayatkan dari Mujahid ia berkata: Ummu Salamah bertanya pada Nabi, “Ya Rasulullah, kaum lelaki berperang, sedangkan kami tidak. Dan kami mendapat setengah bagian laki-laki dalam soal warisan.” Maka turunlah ayat An-Nisa’ 4:32 dan Al-Ahzab :35.
Setidaknya ada dua hal yang dapat diteladani dari kehidupan Ummu Salamah. Pertama, bahwa wanita yang sudah berumah tangga tidak ada alasan untuk tidak terus belajar menuntut ilmu secara formal maupun informal. Baik dengan cara bertanya secara lisan kepada semua orang yang dianggap lebih tahu dan berpengalaman, atau mendengarkan informasi keilmuan dari TV, radio, DVD, dll, atau membaca dari buku, majalah atau internet. Karena, mencari ilmu harus sepanjang masa dan tidak berhenti ketika seseorang wanita sudah menikah . (Lihat, QS An-Nahl :78).
Kedua, bahwa suami selain sebagai imam, ia juga sebagai rekan dan sahabat. Istri tidak salah apabila memprotes atau mengkritik suami apabila perkataan atau tindakannya dirasa kurang tepat. Dan suami harus berbesar hati untuk menerima kritik dari istri tanpa harus merasa dilangkahi. Kehidupan dalam rumah tangga harmonis harus bersifat mutual respect atau saling menghormati dan menghargai.
[1] Teks asal: اللَّهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَاخْلُفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا. إِلاَّ فُعِلَ ذَلِكَ بِه
[2] Teks asal: يا رسول الله، ما بي أن لا تكون بك الرغبة فيَّ، ولكني امرأة بي غَيرة شديدة، فأخاف أن ترى منِّي شيئًا يعذبني الله به، وأنا امرأة قد دخلتُ في السن وأنا ذات عيال. فقال: أَمَّا مَا ذَكَرْتِ مِنَ الْغَيْرَةِ فَسَوْفَ يُذْهِبُهَا اللَّهُ مِنْكِ، وَأَمَّا مَا ذَكَرْتِ مِنَ السِّنِّ فَقَدْ أَصَابَنِي مِثْلُ الَّذِي أَصَابَكِ، وَأَمَّا مَا ذَكَرْتِ مِنَ الْعِيَالِ فَإِنَّمَا عِيَالُكِ عِيَالِي
[3] Shaykh Muhammad; Hisham Kabbani and Laleh Bakhtiar (1998). Encyclopedia of Muhammad’s Women Companions and the Traditions They Relate. Chicago: ABC International Group. hlm. 461-462.
[4] Ibnu Hajar, Tahdzib At-Tahdzib 12/483
[5] Qissatul Islam, “Ummu Salamah” dalam http://islamstory.com
[6] Ibnu Jarir Tabari, Jami’ Al-Bayan fi Ta’wil Al-Quran 8/261; lihat juga: Ibnu Katsir, Tafsir Al-Quran Al-Adzim, 2/286; Al-Baghawi, Ma’alim At-Tanzil, 2/204
*Ditulis untuk Buletin Pesantren Al-Khoirot
Sumber : Google Wikipedia
ooooo O ooooo
Tidak ada komentar:
Posting Komentar